Jankovics Marcell: Nagyboldogasszony
Augusztus 15-e Mria mennybevitele, magyar nevn Nagyboldogasszony, Nagyasszony napja (v. Kisasszony napjval), egyben Magyarorszg Mria oltalmba ajnlsnak emlknnepe (ez utbbit Magyarok Nagyasszonya nven az 1896. vi millennium ta oktber 8-n kln nnepknt li meg a katolikus magyarsg). Ezrt, meg azrt is, mert az nnep nyolcadba Szent Istvn napja is beleesik – nem beszlve arrl, hogy az arats utn vgre a falusi np szusszanhatott egyet –, ez volt a magyar egyhzi v egyik nagy nnepi idszaka.
A krnikus hagyomny Szent Gellrt pspk rdemnek tudja be, hogy Jzus anyja magyar fldn a „Boldogasszony” nevet kapta. A kutatk tbbsge megegyezik abban, hogy a velencei Gellrt kpviselte idegen egyhz az svallsunk istenasszonya irnti hdolatot aknzta ki ezzel a gesztussal a keresztny eszmk gyorsabb elfogadtatsa rdekben. Azt azonban, hogy els kirlyunk ajnlotta volna orszgt az gi kirlyn oltalmba, amint az a kztudatban l, nem tarthatjuk elfogadhatnak. Istvn, aki a pptl kapott koront, Szent Pter kegyelmbe ajnlotta Magyarorszgot. Amikor azonban a ppk erre val hivatkozssal akartk rvnyesteni hbrri jogaikat Istvn utdaival szemben, azok igaztottak valamelyest a tnyeken. gy rattk jra az llamalapt legendit, mintha nem Pternek, hanem Mrinak ajnlotta volna fel az orszgot. Az rpd-korban mindenesetre Szz Mria lett a magyarok legfbb oltalma, a koronz templomok, fpapi szkesegyhzak, szmtalan monostor, bcsjr hely s kisebb templom az gisze alatt llottak.
NAGYBOLDOGASSZONY
(Boldogsgos Szz Mria mennybevtele)
Augusztus 15.
Egy szz Dvid hzbl Mria a zsidsg egyik nagy tiszteletben ll nemesi csaldjnak lenya volt. Lk 1,27.32-bl kvetkezik, hogy Dvid kirly trzsbl szrmazott. A szveg gy hangzik: Isten elkldte Gbor angyalt Nzretbe ,,egy szzhz, aki egy Jzsef nev frfi jegyese volt, Dvid hzbl, s a szzet Mrinak hvtk''. A kijelents ktsgtelenl Mrira vonatkozik. De ki szrmazik Dvid hzbl: Mria vagy Jzsef? A szveg fogalmazsa --ahogyan rnk maradt -- nem szerencss, mert e krds nyitva maradt. Ez azrt feltn, mert a gyermeksgtrtnetet (Lk 1,5--2,52) nagyon egyszeren s vilgosan fogalmaztk, s a nhny homlyos helyet ksbbi adatok alapjn ki lehet derteni. A gyermeksgtrtnet ugyanis mr korbban rsba lett foglalva, s Lukcs rviddel kzzttele eltt felvette evangliumba.
Ehhez jrul mg, hogy eredetileg hber nyelven rtk, s a grg fordtsban nhny toldst kapott. Ilyen betolds a Jzsefre vonatkoz megjegyzs is. Ha kiemeljk a szvegbl ezt a rszt: ,,aki egy Jzsef nev frfi jegyese volt'', elttnk ll a minden valsznsg szerint eredeti, vilgos, flrerhetetlen szveg: ,,egy szzhz, Dvid hzbl, s a szzet Mrinak hvtk''.
Ez a gondolat van a Lk 1,32 htterben is: ,,Az r Isten neki adja atyjnak, Dvidnak trnjt.'' Mivel Gbriel szzi fogantatsrl beszl, csak Mria lehetett, aki anyasgn keresztl a Dvidtl val szrmazst biztostotta. maga volt Dvid lenya, ahogy akkoriban Dvid ni leszrmazottait neveztk, ltala lett Jzus Dvid fia. Ez a Dvidtl val test szerinti szrmazs elengedhetetlenl szksges volt Jzus szmra, hiszen Dvid jogutdjaknt kellett annak trnjra lnie s uralkodnia ,,Jkob hzban''. Ezt a jogignyt azonban Mria nem adhatta finak, hiszen maga sem rendelkezett vele, s e jogot csak frfigon lehetett rklni: ez volt a feladata Jzsefnek, aki mint Mria jog szerinti frje jogilag Jzus atyjnak szmtott. Mria a dvidi leszrmazssal csak az alapot teremtette meg ahhoz, hogy Jzus Dvid trnrkse legyen. Lk 2,4-bl s Jzus csaldfjbl (Mt 1,1-- 17) tudjuk, hogy Jzsef is Dvid csaldjbl szrmazott.
E leszrmazs rvn volt Mria s Jzsef hzassga trsadalmilag is lehetsges, s ez volt az oka annak, hogy a szlk mindkt rszrl egymsnak szntk ket. Ebbl jra lthat, hogy akkoriban a hzassgktsek alkalmval meglehetsen szemmel tartottk a dvidi leszrmazst, jllehet e csald politikai tren semmi szerepet sem jtszott.
Nagy Herdes, aki akkor Palesztina felett uralkodott, a maga mdjn nagyon rdekelt volt ezzel kapcsolatban. gy ltszik, hogy Herdes egy alkalommal valban sszetkztt Dvid utdaival, nv szerint Ezekissal, aki szmon tartvn a leszrmazst, arra gondolt, hogy erszak tjn szerzi meg az t megillet politikai hatalmat. A fiatal Herdes, rviddel azeltt, hogy kirly lett, megtmadott egy nagy rablbandt, amely a szriai Ezekis vezetse alatt Galileban lpett fl. Herdes gyztt s Ezekist sok trsval egytt hallra tltette. Ez Kr. e. 47-ben volt. Herdes uralkodsa alatt (37--4) arnylag nyugalom volt. Halla utn azonban fllpett Ezekis fia, Jds, akit Galileai Jds nven ismertek, s felkelst robbantott ki Galileban, ,,mivel kirlysgra trt''. De nem volt szerencsje. A rmai hadvezr, Varus sztverte csapatait, s ktezer ,,rablt'' keresztre feszttetett. Rablknak hvtk ket a hatalmon lvk, mivel megtmadtk a karavnokat, s gylltek mindenkit, aki a rmaiakkal lepaktlt.
E kls sikertelensg ellenre a np krben Jds eszmje -- mely szerint egyedl Isten a Kirly s az r, s a csszrnak nem szabad adt fizetni -- egyre npszerbb lett. A rmaiak Jds kvetit mint lzadkat keresztre fesztettk. (gy kerlt Jzus keresztje ksbb kt rabl kz, s gy kellett kzttk meghalnia, mintha lenne a vezrk.) Kr. u. 6-ban Jds egy jabb heves felkelst robbantott ki, amit a rmaiak pp gy elnyomtak, mint az elst, de Jdsnak ez alkalommal is sikerlt kicssznia a kezkbl. 47-ben viszont mindkt fit, Jakabot s Simont elfogta s keresztre szegeztette Tiberius Alexander, Piltus utda. Vgl 66-ban a galileai Jds legfiatalabb fia, Menachen lpett fel a rmaiak ellen. Eldeinl kevesebb krltekintssel azonnal Jda kirlyaknt kezdett intzkedni, annyira kegyetlenl, hogy sajt emberei gyilkoltk meg.
Ezekis csaldja egy szzadon keresztl ontott vrt a kirlysgrt, de tjuk nem Isten tja volt. Jzus, az Istentl kldtt Messis s Megvlt nem msok, hanem a sajt vrt ldozta fl az ember dvssgrt.
Nehz elkpzelni, hogy Mria ne hallott volna Ezekis csaldjnak trekvseirl. Ha versengs lett volna Ezekis s Mria rokonsga kztt, gy Mria felettbb rlt volna, mikor az angyaltl megtudta, hogy a Dvidtl leszrmazott csaldok sszes asszonyai kztt lett kivlasztva arra, hogy a Messis desanyja legyen. Mria azonban egszen mskpp reaglt. Elszr megbizonyosodott arrl, hogy a szmra flknlt mltsg sszeegyeztethet-e azzal, amit erklcsi szempontbl tkletesnek ismert: ,,Hogyan trtnik ez, hiszen frfit nem ismerek'', azutn szve egyszersgvel s felttlen ntadsval beleegyezst adta: ,,me, az r szolgl lenya. Legyen nekem a te igd szerint.'' Ebben a vlaszban semmi nyoma a kirlyi vr bszkesgnek.
Mria szoros kapcsolatban llt azzal a rokonsggal, amely nem vllalt kzssget Ezekis csaldjval. Kzjk tartozott Szalme, akinek Zebedeus volt a frje, s kt fia volt, Jakab s Jnos, Jzus ksbbi apostolai. Szent Jnos evangliumban Mria ,,nvrnek'' nevezi Szalmt (19,25). Itt azonban a keletiesen gondolkod Jnos beszl. A nvr abban az idben Keleten nem ugyanazt jelenti, mint nlunk. A keletiek ha ntestvrt akarnak mondani, aki ugyanattl az anytl s aptl szrmazik, hozzteszik: ,,nvrem, apm lenya''. A ,,nvr'' egybknt nrokont jelent, s hogy milyen fokon, ez az sszefggsbl derl ki. A mi esetnkben is ez a helyzet; Szalme Mria rokona volt, de nem hga vagy nvre.
Szalme Kafarnaumban lt. Mikor Jzus elhagyta Nzretet, Kafarnaumot vlasztotta lakhelyl (Mt 4,13; Jn 2,12). Az tkltzskor magval kellett vinnie desanyjt, mert ksbb ott talljuk Mrit is Kafarnaumban. Mrk gy beszl rla, mint aki ott l (3,21.31). Kzenfekv, hogy Jzus Zebedeus s Szalme hzban helyezte el Mrit, amibl arra is kvetkeztetnk, hogy Jzsef ekkor mr nem lt, klnben gondoskodott volna Mrirl.
Taln mg kzelebbrl is meg lehet hatrozni Mria s Szalme rokonsgt. Mria Jzus nyilvnos fellpsnek idejn valamivel 50 v felett lehetett. Szalmnak, a dolgok rendes menett felttelezve, sokkal fiatalabbnak kellett lennie, mert fiai, Jakab s Jnos minden valsznsg szerint ppen ekkor nttek ki a gyermekkorbl, teht 13-- 15 vesek lehettek. Flttelezve, hogy k voltak Szalme els gyermekei, Szalme ekkor 28--29 ves lehetett. Ebbl a korklnbsgbl kvetkeztetjk, hogy Mrinak unokahga s nem destestvre lehetett. Jzus temetsnl ott talljuk Szalmt is a tantvnyok kztt (Mt 27,56; Mk 15,40). H kvetje volt Jzusnak, s nyilvnvalan Mrival is nagyon jl megrtettk egymst. Mikor Jzus hozz vitte desanyjt, Mria szeret megrtst tallt nla.
Az jszvetsgben ismtelten tallkozunk a Jzus ,,testvrei'' kifejezssel. Mrk Jzus ,,nvreirl'' is beszl (6,3). Sajnlatos, hogy egyes protestnsok ezekbl a helyekbl azt olvassk ki, hogy Mrinak Jzus utn mg tbb gyermeke is szletett. A Jzus ,,testvrei'' kifejezsre ugyanaz rvnyes, mint az elbb emltett ,,nvrek'' szra. Ha a szvegsszefggsbl nem egyrtelmen kvetkezik, vagy nem ll mellette a megjegyzs: ,,testvrem, atym (vagy anym) fia'', a testvr nem ccst vagy btyt, hgot vagy nvrt, hanem ezek kivtelvel az sszes elkpzelhet rokont jelenti. A kzelebbi meghatrozs azonban minden helyen hinyzik, ahol Jzus testvreit emlti a Szentrs, s soha nem beszl arrl, hogy hozzjuk Mrinak is volna kze. Egybknt, ha Jzusnak tnyleg lett volna testvre, akkor nem Zebedeus csaldjra bzta volna desanyjt, mert ez a gondoskods az akkori csaldjog szerint a testvr feladata volt. A keleti beszdmd teljes flreismersn alapul az a 2. szzadra visszamen felfogs, hogy Jzus testvrei s nvrei mostohatestvreket jelentenek. Az apokrif Jakab sevanglium (janur 1- n olvashat!) mg azt is tudni vli, hogy mit mondott Jzsef Mria eljegyzsn: ,,Nekem mr vannak fiaim, s n magam reg ember vagyok, pedig fiatal lny'', ennek ellenre msodszor is meghzasodott. Ez a tveds vszzadokon t lt, s mg ma is rvnyesl, mikor a mvszetben Jzsefet szakllas regnek brzoljk. Valjban Jzus ,,testvrei'' a tvoli rokonai voltak, nem mostohatestvrei, s Mria nem egy reg zvegyemberhez ment frjhez, hanem a korban hozzill, fiatal Jzsefhez.
Htra van mg, hogy Mria s Erzsbet rokonsgnak fokt meghatrozzuk. A Szentrs egyszeren rokonnak emlti ket (Lk 1,36). Erzsbet s Zakaris hzassgrl azonban megtudunk nhny jellegzetes adatot. Zakaris ron csaldjbl szrmazott, akitl a papi trzs eredt. Mindaz, aki ebbe a leszrmazsi vonalba tartozott, a leszrmazs s nem felszentels rvn pap volt. Zakaris pontosabban Abia papi osztlyhoz tartozott. Ez a 24 papi osztly kztt elszr a 17. helyen llt, majd ksbb a 8. helyre kerlt, ami mr elkel szintet jelentett. Ennek Zakaris szlei nyilvn tudatban voltak, s knyesen rkdtek azon, hogy a papi vrt tisztn megrizzk. Elvileg brki feddhetetlen, zsid szrmazs lnyt vlaszthattak volna Zakaris felesgnek, aki bizonytani tudta, hogy t nemzedken keresztl tiszta zsid csaldbl szrmazik. Ehelyett a szlk papi csaldbl vlasztottak felesget, Erzsbetet, aki ,,ron lenyai kzl val'' volt. Az csaldja semmivel sem volt kevsb ntudatos osztlya rangjra, mint Zakaris. Ebbl vilgos szmunkra, hogy a dvidi Mria s az roni Erzsbet kztt csak kzvetett rokonsg lehetett.
A Zakaris s Erzsbet csaldjban uralkod szellemet figyelembe vve valszntlen, hogy a dvidi csald lenyai kzl valaki behzasodhatott volna hozzjuk. Sokkal valsznbb, hogy az roni csald lnyai kzl vett felesget egy dvidi szrmazs frfi. S ez nem trtnhetett tl rgen. Hiszen amit Gbriel Mrival kzlt, asszonyi dolog volt, s arra volt sznva, hogy rdekldsre talljon. Minl kzelebb llt vrsgileg Erzsbethez az az asszony, aki sszekt kapocs lett Mria s Erzsbet kztt, annl jobban meg tudta rteni Erzsbet keserves helyzett, s osztani tudta fjdalmt. Ez pedig Mria desanyja lehetett, aki gy a dvidi s az roni csald kztt sszektv vlt.
Ahogyan Szalme s Mria rokonsgi foknl tettk, ugyangy prbljuk meg most is meghatrozni, hogy milyen kzeli rokonsgban lehetett Erzsbet s Mria desanyja. Erzsbetrl gy beszl a Szentrs, mint aki mr rgen tl van a termkenysg idszakn, teht kb. 60 ves lehetett. Mennyi ids lehetett Mria desanyja? Ha felttelezzk, hogy Mria kornak szoksai szerint megy frjhez, s hogy Mria volt szlei els gyermeke, desanyja 28 ves lehetett. Ha mr elzleg tbb gyermeke is volt, letkora ennek megfelelen 35--40 kz teend. Termszetesen ezek tlagrtkek, de arra megfelelek, hogy a kt asszony korklnbsgt rzkeltessk. Ez oly nagy korklnbsg, amely valszntlenn teszi, hogy Erzsbet s Mria desanyja destestvrek legyenek, viszont megfelel ahhoz, hogy Erzsbet Mria anyjnak nagynnje legyen, azaz neki Mria a msodfok unokahga volt.
A forrsokbl ennyit tudunk meg Mria rokonsgrl. Szlei nevt a Szentrs sajnos nem emlti. A Joachim s Anna nevek a 2. szzadi Jakab sevagliumban tnnek fl elszr. Mikor a liturgiban tiszteljk ket, fleg neveik szimbolikus jelentst kell nznnk: Joachim = Isten megvigasztal; Anna = kegyelemmel ldott. Mria gyermekkora
Mria gyermekkorrl az evangliumok semmit sem hagytak rnk. Amit az apokrifok Mrirl elmeslnek, a jmbor fantzia szlemnyei. A korabeli kultra s let ismerete nmi lehetsget nyjt arra, hogy legalbb nagy vonsokkal meg tudjuk rajzolni Mria gyermekkort.
A kiindulsi pontot az az ldozat nyjtja, amit Mria tisztulsakor mutatott be Jzsef a templomban. Ez az ldozat a trvny szerint egy egyves brnybl s egy galambbl llt, de a trvny hozzfzte: ,,Ha nem ll mdjban brnyt vinni, vigyen (a fiatal asszony) kt galambot vagy kt gerlict'' (Lev 12,6--8). Ez az engedmny a szegnyeknek szlt. Mria s Jzsef kt galambot vittek a tisztulsi ldozatra, teht nem tartoztak a jmd emberek kz. E szegnysg lehetett az oka annak, hogy br a csald Dvid nemzetsgbl szrmazott, nem Betlehemben, Dvid vrosban ltek csaldi birtokukon, hanem meglhets utn nzve Nzretben telepedtek le. A csald szegnysge adja azt a htteret, amelyben a gyermek Mria lett ltnunk kell.
A zsid csaldok kizrlagosan azrt neveltk a lnyokat, hogy minl elbb frjhez adjk ket. A kislnyok letkoruknak megfelelen rszt vettek a hzi munkban, s ha a csaldnak fldje volt, dolgoztak a mezn. Mria mindennapi ktelessgei kz tartozott, amint elg ers volt hozz, hogy gondoskodjk a csald mindennapi vzszksgletrl a falu forrsbl. A vizet is, mint mindenki ms, vezredes szoksok szerint, korsban hordta a fejn. Arrl sz sem volt, hogy rni vagy olvasni megtanuljon: erre a lnyoknak nem volt idejk, de rtelme sem lett volna, hogy egy n magasabb kpzst kapjon. Az kori zsidsg letben az iskola egyes-egyedl arra szolglt, hogy fikat kpezzen ki a trvny ksbbi mestereiv. Ezek az iskolk a lnyok eltt zrva voltak. Nem volt teht szgyen, hogy Mria mint szegny szlk gyermeke s falusi kislny rstudatlan volt; az rstuds nem tette volna kedvess Isten eltt. A Magnificat azonban azt bizonytja, hogy Mria ismerte a zsoltrokat, a prftkat s ms szvetsgi knyveket is. Mindazonltal a Magnificat nem idzetgyjtemny, hanem szvetsgi kifejezsek szvedke, amelyet Mria a sajt lelkbl spontn teremtett, rszben bizonyra gy, hogy nem volt tudatban annak, hogy szentrsi kifejezseket hasznl. A Magnificat teht nem ignyelt iskols kpzst; amennyi szentrsi tjkozottsgot bizonyt, azt Mria ms ton szerezte meg. E tuds egy rsze biztosan a zsinaggai istentiszteletek folyamn jutott birtokba. Brmilyen kicsi is volt Nzret, zsinaggja volt, hiszen az evanglium is emlti (Lk 4,16-- 30). Mivel ldozatot csak az egy jeruzslemi templomban mutattak be, a zsinaggban ldozatbemutats termszetesen nem trtnt. Viszont szentrsi szvegeket: Mzes knyvt, prftkat, trtneti knyveket rendszeresen olvastak. A szentrsi szveget sok-sok idzettel magyarztk. A gylekezet vezetje imkat s ldsformkat is mondott a np felett. Mria gyermekkorban itt elg sok imdsgot s ldsformt megtanulhatott.
Az apokrif jmborsg azt tartja, hogy Mrit 3 ves korban elvittk a templomba, s tadtk, hogy ott neveljk. A kpzmvszet kedvelt tmja, amint Mria flsiet a templom lpcsin, s fenn a fpap vrja (pl. Tizian). E hagyomny szerint Mria 12 ves korig a templomban lt. Sajnos azonban azokkal a kortrtneti adatokkal, amelyek ma birtokunkban vannak, ez semmikppen sem egyeztethet ssze. A templomban senkinek sem volt laksa, eltekintve a templomrsgtl. Egszen kizrt dolog, hogy kislnyok vagy asszonyok a templomban lakhattak volna. A sok kis szoba a fels emeleten mind raktr volt, ahol a templomi szolglat sok-sok kellkt riztk. Ahogy a Szentrsbl ltszik csak nagy erklcsi mlypontok idejn laktak nk a templomban, de k kizrlag prostitultak voltak, mint a pogny templomokban. Jozisrl mondja a Szentrs: ,,Az r templomban lv parzna nk laksait is leromboltatta'' (2Kir 23,7).
A szr Antiokhosz Epifanesz pogny kirly idejn a templom meggyalzsakor kltztek jra ilyen nk a szentlybe (2Mak 6,4). Mria korban ms alkalmat egyszeren nem lehetett tallni arra, hogy nk a templomban lakjanak.
Ez a jmbor elkpzels -- fggetlenl a trtneti hitelessgtl -- azt fejezi ki, hogy Mria egszen kicsi kortl a maga gyermeki mdjn is Isten fel fordultan lt, neki szolglt, ahogy csak tudott. Ezt egszen biztosan onnan tudjuk, ahogyan az angyal ltal hozott zenetre reaglt. Nyugodtan nzett szembe Istennel s az akaratval, s igent mondott, amint az angyal megmagyarzta neki, hogy semmikppen sem ellenkezik Isten akaratval, ha a Messis desanyja lesz. Ebbl kvetkeztetjk, hogy lland jelleggel Isten szolglatban llt. A templomba val felvitele semmi ms, mint ennek a gondolatnak kpszer kifejezse.
Fiatal korba mg egy kp illik bele, a zsinagga ltogatsn kvl: Mria a forrsnl. A forrs volt a faluban az a hely, ahol a hasonl kor lnyokkal s fiatal asszonyokkal tallkozhatott. Egy Jzsef nev frfinak volt a jegyese
Mrit eljegyezte Jzsef, aztn ksbb felesgl vette. Azaz Mria vgigjrta azt az utat, amit kornak minden lenya megtett. Kt pontra kell flfigyelnnk: az eljegyzett leny letkorra s a jegyessg sz jelentsre a korabeli zsidsgban, tekintettel arra, hogy nlunk ezekben a dolgokban ms szoksok vannak.
Az kori zsid szoks a kvetkez korosztlyokba sorolta a lenyokat: 11 v alatt kiskor, 11--12 v kztt kzpkor, a 12. vtl nagykor. A nagykorsg elrse jelentette a hzassgra val rettsget is. ltalban 12--12 s fl ves kor kztt mentek frjhez a lnyok. Egy rabbi szavaknt hagyomnyozdott rnk a kvetkez monds: ,,Amint hzassgra rett a lenyod, mg a rabszolgdat is szabadtsd fl s add frjhez'', azaz amilyen gyorsan csak tudod, hzastsd meg. Akiba rabbi szerint (+ Kr. u. 135) egy hzassgra rett lny frjhez adsval vrni egyrtelm volt a meggyalzsval s prostitultt ttelvel. Nem is csoda! Olvassuk csak el Sirk finak erre vonatkoz mondatait:
,,A lny atyjnak titkos gondja,
ez a gond elviszi az apa lmt;
ifjsgban: hogy el ne virgozzk,
frjhezmentben: hogy gylletess ne vljk frje eltt; lenykorban: hogy el ne csbtsk,
s teherbe ne essen atyja hzban,
frjnl: hogy magtalan ne legyen...'' (42,9 sk.)
A melegebb klma kvetkeztben a lnyok korbban rnek, s ez korbban hoz magval veszedelmeket. Ezek a veszlyek elssorban az apa szmra okoztak gondot, mert volt a lnyrt felels mindaddig, mg az frje hzba nem kltztt. Hitnk hagyomnya tantja, hogy Mria eredeti bn nlkl lpett az letbe, s ennek kvetkeztben szabad volt minden rossz sztnssgtl. Szlei azonban nem tudtk ezt, s valsznleg maga sem volt ennek tudatban. Fl kell teht tteleznnk, hogy szlei az esetben is kerestk a mielbbi hzassgkts lehetsgt. De egy msik nagy klnbsg is elvlaszt minket e kortl: a vlegny s menyasszony kivlasztsa minden romantiktl mentesen -- ugyangy, mint Keleten ma is -- a szlk dolga volt. k llapodtak meg abban, hogy kihez megy a lny, s kit vesz felesgl a fi.
(E sorok rja maga tallkozott Indiban egy j csaldbl szrmaz lennyal, aki hzassg eltt llt, s mg csak futlag tallkozott vlegnyvel. Katolikus csaldrl van sz, s a vlegnyt a szlk vlasztottk meg. A krdst, hogy nem fl-e attl, hogy egy ismeretlen emberrel kti ssze az lett, a legnagyobb csodlkozssal fogadta -- hogyan lehet ilyet egyltaln krdezni? --, majd gy vlaszolt: ,,Nem flek. Bzom abban, hogy szleim a legjobb vlegnyt vlasztottk nekem.'' S br 18 ves volt, egszen termszetesnek tartotta, hogy szlei dntttek helyette.)
A szlk a hzastrs megvlasztsnl -- amennyire lehetett -- a csald rdekeit tartottk szem eltt, nyilvn ez trtnt Mria jegyesnek megvlasztsakor is. ppen nla ltszik ez nagyon vilgosan. Hiszen ,,Dvid lnya'' ,,Dvid fihoz'' megy felesgl, ami azt jelenti, hogy a szlk mindkt oldalon csaldi szempontokat tartottak szem eltt. Amint eldlt, hogy a vlaszts Jzsefre esik, Mrit megkrdeztk, beleegyezik-e, s mint engedelmes kislny, igent mondott. Miutn Jzsef ezt mondta Mrinak: ,,Lgy a felesgem!'', -- a dolog intzse Mrirl apjra hrult, aki a gondviselje volt. Neki kellett a rszleteket -- termszetesen Jzsef csaldjval egyetrtsben -- megbeszlni Jzseffel: Mria hozomnyt s kelengyjt, mg Jzsef megnevezte azt az sszeget, amit felesge vls, vagy az korai halla esetn kapna. Ezzel Mria eljegyzse megtrtnt.
A jegyessg idszaka 12 hnapig tartott, gyhogy az eljegyzs egyttal az eskv napjt is meghatrozta. Az eskvt ,,hazavezetsnek'' hvtk, mivel ezen a napon vitte t a szli hzbl sajt otthonba a frj j felesgt. Kritikus pont volt a menyasszony szzessge. si szoks volt, hogy az eljegyzett lny egszen hazavezetse napjig szz marad. Ezrt azt kvnta a j zls, hogy a vlegny s menyasszony soha ne maradjanak egyedl. Jdeban a rmai helytartk hatalmaskodsa miatt kivteleket kellett tenni, de Galileban hbortatlanul riztk a rgi szokst. A menyasszony szzessge azonban npszoks volt, s nem trvny. A trvny eltt a jegyessg egyenrtk volt a hzassggal, mert az eljegyzssel a vlegny birtokba kerlt a menyasszony: mr ,,frjnek'' s ,,felesgnek'' neveztk ket, s ha a frj netn meggondolta magt s mgsem akart hzassgktst, vllevelet kellett adnia. A trvny eltt teht a menyasszony szzessge nem volt lnyeges krds. Mindazonltal az ltalnos erklcsi felfogs megkvetelte, hogy a lny rintetlenl rizze meg magt egsz a hazavezets napjig. Ennek megfelelen a menyasszony e napig atyja hzban, atyja vdelme alatt lt, s amit dolgozott, az atyj volt. Mindez dnt szerepet jtszik Mria krdsnek -- ,,Mikppen trtnik ez, hiszen frfit nem ismerek?'' (Lk 1,34) -- megrtsben.
Egy rgi arab mese szerint egy fiatalember flig szerelmes volt egy lnyba, s felesgl akarta venni. Mikor a lny megkrdezte tle, hogy ns-e mr, ezt felelte: ,,Nem ismerek asszonyt.'' A meghatrozatlan forma ellenre ez azt jelentette, hogy nincs felesge, de nem azt, hogy nem akar megnslni. Ugyangy kell rteni Mria vlaszt is. Tekintet nlkl a pontosabb meghatrozs nlkli formra, konkrt helyzetrl mondja, amit mond. Az angyal flrerthetetlenl rtsre adta, hogy a jelen llapotban lesz a Megvlt desanyja. Hogy szavaibl hinyzik az idmegjells, ez jelentktelen. Mria jl megrtette, s az angyal a 35. versben nem helyesbtette rtelmezst, ezrt el kell fogadnunk, hogy az angyal arrl tudstotta a Szzet, ami ppen trtnt. Mria viszont eljegyzettsge ellenre megengedhetetlennek tartja, hogy Jzseffel testi kapcsolatra lpjen. Szmra ez volt Isten akarata -- mit szmtott ehhez kpest az angyali megbzs? Krdse nemcsak Istenbl llegz lett trja fel, hanem tisztasgt is.
Egy szles krben elterjedt vlemny szerint Mria rk szzessget fogadott. Ezt felttelezve Mria megkockztatta volna, hogy az angyal ltal hozott isteni akarattal szembelltsa sajt akaratt? Tovbb szlei arra szntk, hogy hzassgot kssn Jzseffel, s utdai legyenek Jzsef csaldjnak. Hogyan mondhatott volna erre Mria igent, ha az utdok szletsnek termszetes felttelt eleve kizrta volna egy fogadalommal? Tovbbi krds, hogy fogadalmt kzlte-e Jzseffel s mindkt szlprral? Ha nem, aligha lehet felmenteni a tbbszrs hazugsg vdja all. Ha viszont kzlte velk, megmagyarzhatatlan, hogy mirt akartk mgis a szlk ezt a hzassgot, hiszen tudhattk, hogy egy fiatal, gyermektelen hzaspr mekkora szgyen nemcsak a fiataloknak, hanem a szlknek is. A krnyezet ugyanis azonnal fltette volna a krdst: ,,Ki vtkezett? Mria, vagy a szlei, hogy nem szletett gyermeke?'' Akkoriban mg senki sem gondolt a frj termketlensgre, de azrt Jzsefnek is lett volna mit eltrnie termketlennek ltsz felesge miatt. Mria Erzsbethez teljesen hasonl helyzetbe kerlt volna ezzel a fogadalommal. Figyelembe veend az is, hogy Mria apjnak jogilag hatalmban llt lnynak a tervezett hzassggal ellenttes fogadalmt rvnytelenteni. Ezek meggondolsval a Lk 1,34-bl nem lehet Mria szzessgi fogadalmra kvetkeztetni. Mria ltogatsa Erzsbetnl
gy ltszik, Mria senkinek soha nem beszlt arrl, hogyan trtnt az, amit az evanglista gy r le: A Szentllek szllott re, s a Magassgbeli ereje rnykozta be (Lk 1,35). Vajon ,,elragadtatott a harmadik gig'', ahogy Szent Pl mondja magrl? -- nem tudjuk. Ezt Mria megrizte szve legszemlyesebb titknak. Azt azonban nem tudta elrejteni, hogy desanya lett.
Prbljuk csak elkpzelni a helyzett: Isten mve volt, hogy let fogant a szve alatt, mikzben jegyese volt mr, akinek az akkori erklcsi felfogs szerint meg kellett riznie szzi tisztasgt. Milyen kvetkezmnyekkel kellett szmolnia, mikor kiderlt, hogy ez id alatt desanya lett? Mivel a trvny eltt mint jegyes mr a ,,felesge'' volt Jzsefnek, az pedig az ,,ura'' volt, fenyegette, hogy hzassgtrs vdjval fljelentik. S ha ez el is maradt volna, a megvetssel s gnyos pletykkkal flttlenl szmolnia kellett volna. Nem ktsges, hogy Mria tkletesen rhagyatkozott Istenre, de ez mg nem mentestette szvt e flelmektl. Tudta, hogy Isten nha nagyon slyos dolgokat enged megtrtnni, s nha slyos ldozatokat is megkvn ppen azoktl, akik szeretik t. Ezrt, ahogy mltak a napok, a jv egyre nyomasztbb sllyal nehezedhetett r.
Ezzel a gonddal egytt jrt az a nagyon termszetes igny, hogy valakinek kibeszlhesse magt, nemcsak azrt, hogy titknak terhn knnytsen, hanem hogy szksg esetn attl, aki hitelt ad szavnak s megrti t, tancsot s segtsget krhessen. Vgl is Gbriel ltogatsa s Istentl val fogansa utn, akrhogy is lte t ezt, az esemny emlkeivel magra maradt. Mint azt a misztikus lmnyeket atlk ismtelten tapasztaljk, bizonyra Mrit is ktsgek szlltk meg afell, hogy lmodott-e, vagy bren volt, valsg-e, amit tlt, vagy kpzelds csupn. Mindaddig, amg terhessgnek flrerthetetlen jeleit nem tapasztalta, ezekkel a ktsgekkel szembe kellett nznie. Isten e ktsgek ellen erstette meg, amikor az angyal kzlte Mrival a nagy jsgot: ,,Rokonod, Erzsbet is fit fogant regsgben, s mr a hatodik hnapban van, pedig magtalannak mondtk az emberek'' (Lk 1,36).
Erzsbet mindezideig visszahzdott a nyilvnossg ell, senkinek sem beszlt terhessgrl. Taln nem volt egszen biztos a csodban, s flt, hogy jbl csak gnyoldsban lesz rsze, ha szvnek leghbb vgya most sem teljesl. Mikor azonban semmi ktsg sem lehetett afell, hogy terhes, jra megjelent az emberek eltt, s mint minden keleti asszony, is telve volt bszkesggel leend anyasga miatt. Erzsbet terhessgnek hre ekkor mg nem rkezhetett meg Nzretbe, hiszen Nzret jelentktelen helysg volt hromnapi jrfldre Erzsbet lakhelytl, s postja termszetesen nem volt. Az angyal ltal kzlt tny teht jsg volt Mria szmra, de egyszersmind meghvs is rejtztt benne, hogy Mria ltogassa meg Erzsbetet. Mikor ez a ltogats valra vlt, Mria megbizonyosodott az angyali sz s sajt lmnynek hitelessgrl is.
De ez a ltogats tbb volt ennl. Ami Erzsbettel trtnt, az kpess tette t arra, hogy szksg esetn tanstsa Mria vdelmben: ami rokonval trtnt, az az Isten mve, aki vele is csodt mvelt. S mg ez sem volt minden.
Mikor Erzsbet meghallotta Mria kszntst, s rezte, hogy a magzat megmozdul mhben, az rmtl olyan szavakra fakadt, amelyeknek tartalma nem kizrlag tle szrmazott: ,,ldott vagy te az asszonyok kztt, s ldott a te mhednek gymlcse. De honnan ez nekem, hogy az n Uramnak anyja eljn hozzm?'' (Lk 1,42--43) -- gy szlt, pedig Mria mg ppen csak ksznt neki. Mria joggal kvetkeztethetett arra, hogy a Szentllek erejbl beszl gy. Az ,,Uramnak anyja'' megjellssel Erzsbet a Messis, az r s Kirly anyjnak mondja Mrit, aki messze Izrael sszes asszonya fltt ll. Mria mr ebben a mondatban megkapta mindannak igazolst, amit az angyaltl hallott s amit Isten benne vgbevitt. A Szentllektl sugalmazott felkilts utn Mria elbeszlte Erzsbetnek mindazt, ami vele trtnt. Erzsbet kvetkez mondata mr erre reflektlt: ,,Boldog aki hitt, mert beteljesedik mindaz, amit az r mondott neki!''
Mria szmra az Erzsbetnl tett ltogats mindezt jelentette. Nyitva maradt azonban az a krds, hogy mit kellett Mrinak elviselnie azrt, hogy eljusson Erzsbethez. Naiv dolog lenne azt kpzelni, hogy egyszeren bejelentette szleinek: ,,elutazom'', aztn elment Jdeba Erzsbethez. A Mria korban lv lnyok szmra egsz rendkvlinek szmtott, ha csak rvid idre is elhagytk a szli hzat. Nemcsak ez az ltalnos szably volt rvnyben: az asszony a hzban tartzkodjk, hanem a hajadon lnyok apjuk klnleges vdelme alatt lltak, s csak az engedlyvel hagyhattk el lakhelyket. Ehhez az utazshoz Mrinak pnzre is volt szksge, amit csak atyjtl kaphatott meg. De ennl is fontosabb volt a trsasg, amelyben utazott. Tancsos volt az esetleges tmadsok miatt frfiak vdelme alatt utazni. Az irgalmas szamaritnus pldabeszde is egy magnyos utazrl szl, akit kifosztottak tkzben. S annak az tvonalnak egy szakaszt, amelyen Mrinak vgig kellett haladnia, mg ma is a rablk vlgynek nevezik. Mindezt egybevetve a zsidk erklcsi rzke megkvetelte, hogy ilyen esetekben tbb asszony utazzk egytt. Ilyen krlmnyek kztt az utazsra egyetlen lehetsg knlkozott: Mria csatlakozzk egy Jeruzslembe tart galileai zarndokcsoporthoz.
Hogyan kapta meg Mria szlei engedlyt ehhez az utazshoz? Alig kpzelhet el, hogy desapjval kzlte volna a titkot, hogy a Szentllek ltal desanyv lett. Akrhogy magyarzta volna, apja rszrl aligha vrhatott mst, mint hitetlenked fejcsvlst. Csak desanyjn keresztl remlhetett valamit. Ez egyike annak a kt esetnek, amelyek elbeszlsekor az evangliumban Mria desanyjnak krvonalai sejlenek fl. Hogy Anna szerepnek flttelezsvel j ton jrunk, az az angyalnak Erzsbetrl tett kijelentsbl kvetkezik. Ez a kzls teljesen az asszonyok vilgt rinti. Mria desapja valsznleg minden klnsebb meghkkens nlkl tudomsul vette az ids Erzsbettel trtnt csodlatos esemnyt. Anna viszont, aki maga is desanya volt, sokkal mlyebb egyttrzssel reaglt. Annnak ebben az egyttrzsben kereshetjk annak magyarzatt, hogy mirt ppen a rnk maradt formban ismerjk az angyal kzlst. Anna szinte egyttrzssel figyelte a gyermektelen Erzsbet sorst, ezrt szl gy az angyal: ,,...akit magtalannak mondanak''. Mria szavainak, amikor elbeszlte desanyjnak az angyaltl hallottakat, Annban lnk rdekldst kellett keltenik.
Mg rthetbb vlik, hogy Mria fltrta titkt desanyja eltt, ha szmtsba vesszk azt, amirl a gyermeksgtrtnetek nem beszlnek: az angyal megjelense s a gyermek fogantatsa utn Mria arca s magatartsa, mg ha alig szrevehet mdon is, megvltozott. desanyja szemt nem kerlte el a Mriban bellt vltozs, s gy addhatott, hogy Mria elszr neki mondta el azt, amit tlt. Mria egsz lnye ebben a megvltozott formban biztostkot adott szavnak, s desanyja trsa lett titknak rzsben. gy kzenfekv, hogy Mria az utazshoz szksges beleegyezst desanyja kzvettsvel kapta meg. Anna megrtette, hogy Erzsbet gyermeket vr; a frjnek pedig az volt rthet, hogy felesgnek sokat jelent ez, ezrt beleegyezett, hogy a lenya elutazzk Erzsbethez. Az desapa, miutn beleegyezst adta hozz, nyilvn gondosan elksztette lnya tjt. Szerencss krlmnyek addhattak, hiszen Mria ,,azokban a napokban'', azaz nhny nappal az angyali dvzlet utn tra kelhetett.
Mikor Mria megrkezett Zakaris hzba, ,,ksznttte Erzsbetet'' (Lk 1,40). Mria szavai nem maradtak rnk, minden bizonnyal a korban szoksos formval ksznt: ,,Bke veled, Erzsbet!'' A tovbbiakban sem tudunk meg semmit abbl, amit Mria Erzsbettel beszlgetett, csak a 45. vers ttelezi fel, hogy Mria mindent elmondott neki. A 45. vers utn kvetkezik Lukcs evangliumban a Magnificat (1,46--55), Mria hlaneke.
Majd vgl az elbeszls ezt mondja: ,,Mria ott maradt mintegy hrom hnapig, aztn visszatrt otthonba'' (Lk 1,56). Mria Erzsbet szlst megvrta, mert szmra sem volt kzmbs, hogy milyen gyermek szletik: fi-e vagy lny. Az angyal firl beszlt, s a zsidknl -- ppen gy, mint a tbbi keleti npnl -- a lny csak msodrangnak szmtott. Egy Kr. u. 2. szzadi rabbi azt mondja: ,,Jaj annak az embernek, akinek csak lnyai vannak'', s egy msik: ,,Ha fi szletik, rvendjenek; ha lny, szomorkodjanak''. Ha teht Isten igazn el akarta venni Erzsbet szgyent, akkor figyermekkel kellett megajndkoznia. Ezrt volt fontos Mrinak, hogy megvihesse idesanyjnak a hrt arrl, hogy Erzsbet fit szlt.
Mg mindig megoldatlan maradt azonban egy krds: Mria a szls utn nagyon hamar elhagyta ids rokont s hazatrt. Mirt nem idztt nla tovbb, nla, akivel legszemlyesebb titkait kzlte, s akit a kegyelem rvn szorosabban maghoz tartoznak rezhetett, mint sajt desanyjt? E srgs visszatrs Nzretbe sem Erzsbetnek, sem Mrinak nem llhatott rdekben. Csak valami olyan knyszert tnyez jtszhatott itt szerepet, ami Mria szleit is befolysolta a visszatrs idejnek meghatrozsban. Hiszen mindketten, elssorban Mria desanyja tudhatta, hogy Erzsbet helyzete azt kvnja, hogy Mria nla maradjon, amilyen hosszan csak tud. Ez a valamennyiket srget kls tnyez nem lehet ms, mint Mria menyegzjnek napja. Ezt a napot az eljegyzs dtuma hatrozta meg: az eljegyzstl szmtott egy v elteltvel kellett a menyegznek trtnnie. Sem elbb, sem ksbb nem lehetett. Ha a vlegny ezen a napon nem akarta maghoz venni menyasszonyt vllevelet kellett adnia, vagy meg kellett egyeznie a menyasszony apjval arrl, hogy lnya tovbbra is otthon maradjon. Ezenkvl az egsz falu vrta a menyegz napjt, hiszen a kzssg szmra is rmnnepet jelentett. Mrinak ezrt kellett hamarosan bcst vennie Erzsbettl, hogy hazarkezzen menyegzje napjra. Mria menyegzje
A kor szoksai szerint tizenkt hnappal az eljegyzs utn kvetkezett el a nap, amikor a vlegny sajt hzba vezette a menyasszonyt s elkezddtt kzs letk. Csak veszly idejn szegtk meg ezt a szablyt, pl. a zsidk msodik felkelsnek idejben (132-- 135), amikor a rmaiak az els jszaka jogt kveteltk. Mria korban azonban az orszgban rend s nyugalom volt.
Amikor Mria hromhnapos tvollt utn visszatrt Erzsbettl, ltta, hogy Jzsef eltt fel kell trnia helyzett. Mt gyermeksgtrtnete ppen ezt a helyzetet tartotta szem eltt: ,,Krisztus szletse gy trtnt: Anyja, Mria, Jzsef jegyese, mg mieltt egybekeltek volna, gy talltatott, hogy mhben fogant a Szentllektl. Frje, Jzsef, igaz ember volt...'' (Mt 1,18). Ez a tapintatos fogalmazs jelzi, hogy nem Jzsef volt az, aki flfedezte Mria titkt, valahonnan mstl tudta meg, mi trtnt menyasszonyval. A hr, amit hallott, ezekben a rvid szavakban fejezdik ki: ,,Gyermeket fogant a Szentllektl.'' A ksbbi tpeldseibl az ltszik, hogy Jzsefnek csak az a kt tny jutott tudomsra, hogy Mria gyermeket vr, s hogy a gyermek a Szentllektl van. S nem Mritl tudta meg, klnben nem lehettek volna ktsgei. Ugyanakkor, akitl megtudta mindezt, tekintly lehetett eltte, mert nem utastotta el hrt, mint badarsgot. Itt van a msodik hely, ahol -- igaz, megint csak halvny krvonalakban -- Mria desanyjnak alakjt lthatjuk. tudott lnya titkrl, meg volt gyzdve ennek igazsgrl, s volt elg tekintlye Jzsef eltt arra, hogy rvid kzlst ez komolyan vegye.
Brmennyire homlyos volt is Jzsef eltt az egsz, annyira mrlegelte a helyzetet, hogy eleve eltekintett attl, hogy Mrit mint hzassgtrt brsg el llttassa. Mivel igaz ember volt, ktelessgnek kellett volna tartania, hogy a trvnyt ebben a pontban is betartsa. De a ,,Szentllektl'' val fogans flfoghatatlan volt szmra. Mert ha ez igaz, akkor Mria bntelen, ugyanakkor flmrte, hogy ilyen krlmnyek kztt el kell vlnia Mritl. Ezrt dnttt gy, hogy csendben bocsjtja el t. Erre azonban vllevelet kellett killtania. Hogy milyen volt egy ilyen vllevl, pontosan tudjuk. Nem tartalmazta a vls okt, de hrom tannak al kellett rnia, s ezzel lett hivatalos okmnny, amely szabadd nyilvntotta a volt felesget. E vllevllel igazolta egy msik hzassga eltt a n, hogy szabad llapot. Hasonl megoldsra gondolt Jzsef a Mrival trtnt titokzatos dolog miatt. Tervt azonban nem hajtotta vgre, mert ezzel a megoldssal nem tudta volna elkerlni azt, amit viszont el akart kerlni, hogy Mrit szbeszd trgyv tegye. Az ugyanis flttlenl felizgatta volna a nzretieket, ha hre megy, hogy a vlegny a kell napon nem viszi hzba menyasszonyt.
,,Mikzben ezen gondolkodott, lmban megjelent az r angyala, s gy szlt: Jzsef, Dvid fia, ne flj attl, hogy felesgl vedd Mrit, hiszen a Szentllektl van ldott llapotban. Fit fog szlni, akit te Jzusnak nevezel, mert vltja meg npt bneitl'' (Mt 1,20- -21). Mria nem tudta, hogy Jzseffel mi trtnt. Csak annyit tudott, hogy llapotrl tudomst szerzett, s el tudta kpzelni, mekkora csaldst jelentett ez neki. Nem tudhatta, hogy ezek utn mi fog kvetkezni, de nem az feladata volt ezt a helyzetet megoldani.
A tz szz pldabeszdbl (Mt 25,1--13) tudjuk, hogy maga a hazavezets, a menyegz hogyan trtnt. Csak azt kell szmba vennnk, hogy a pldabeszd egy vrosi menyegzt vesz alapul, mg a mi esetnkben egy kis falurl van sz; de fbb vonsaiban egyformn trtntek a dolgok. Bartni Mrit felltztettk s felkestettk menyasszonyi dszbe, aztn trflkozva, nevetglve vrtk a vlegnyt. De Jzsef nem menyasszonyhoz ment, hanem az aphoz, akivel mg nhny rszletkrdst megtrgyaltak, s megktttk a hzassgra vonatkoz vgs egyezsget. Ezutn jra elhagyta a menyasszonyi hzat, s rmkiltozsok s nek ksrete mellett elindult hazafel, mikzben Mria bartnivel krlvve kvette t. Mivel ekkor mr sttedett, a lnyok lmpsokat vittek magukkal, valsznleg a frfitrsasgban is voltak fklyk, amivel legalbb nmileg megvilgtottk az utat. Amint hazarkeztek, Jzsef bartaival lelt a lakomhoz, ettek, ittak, nekeltek, Mria pedig bartnivel eltnt a nyilvnossg ell. Az ilyen menyegz nem a mi zlsnk szerint val. Hiszen mint az eljegyzsnl, a hazavezetsnl is hinyzott minden romantika. Mg ma sem szoks Keleten, hogy a menyasszony s a vlegny, a frj s felesg msok jelenltben megcskoljk egymst.
A ksbbiek miatt fontos, hogy mikor trtnt Jzsef s Mria hzassgktse. nmagban brmikor lehetett, de amg az ellenkezjrl meg nem bizonyosodunk, azt kell fltteleznnk, hogy Jzsef kvette a helyi szoksokat. Eszerint pedig a hzassgkts sszel trtnt. Akkor is, ma is a palesztinai araboknl az szi idszak a legkedvezbb a lagzik tartshoz; megtrtnt mr az arats s a szret is. A fld kiszradt, egyelre megmunklhatatlan, teht szabad ideje is van a fldmveseknek, s fedezete is van a lagzinak. A november vgn rkez eszs eltt a fldhz nem lehet hozznylni. A j hangulat s a teli lskamrk bkezv tettk az embereket, ami a menyegznl fontos mozzanat volt. Senki nem mehetett res kzzel, s rendszerint termszetbeni ajndkokat vittek. Ebbl adhatta a lakodalmas hz a vacsort, amelyet a vendgek nemek szerint sztvlva fogyasztottak el. A knai menyegz nagyszer ellenplda: hsvt kzelben jrt az id, a borospinck ekkorra mr elgg megcsappantak, s kzel sem llt rendelkezsre annyi bor, mint kzvetlen a szret utn (Jn 2,12--13). Betlehemben
Tbbnyire gy kpzeljk el a trtnteket: Jzsefnek egy napon el kellett mennie Betlehembe, mert a rmai csszr azt kvnta, hogy felvtesse magt a npszmllsi jegyzkbe. Amint elintzte volna ezt az gyet, azonnal vissza akart trni Nzretbe. Csakhogy Mrit is magval vitte, aki amint megrkeztek Betlehembe, egy istllban megszlte gyermekt. Aztn jttek a blcsek keletrl, tudattk Jzseffel, hogyan ll a dolog Herdessel, s srgettk, hogy Mrival s a gyermekkel egytt menekljn Egyiptomba.
Ha azonban pontosabban utnanznk, az esemnyek sora msknt ll elttnk. Elszr a korabeli Palesztina tviszonyaival tallkozunk. Ezeket az utakat rszben s helyenknt mg ma is ltni lehet. Nem voltak kikvezve s gondozva. Kerkcsapstl felvagdalt, hepehups, tbbnyire les kvekkel teli svnyek voltak inkbb, mint rendes utak. S rendszerint toronyirnt kzeltettk meg cljukat, hegyre fl, vlgybe le, nem sok tekintettel az emelkedkre. Egy ilyen ton vgigmenni, vagy szamrhton lve utazni is nagyon fraszt dolog volt. Ha figyelembe vesszk, hogy Mria nem sokkal Betlehembe rkezse utn szlt, a hromnapos fraszt utat terhessgnek utols szakaszban kellett volna megtennie. Mrinak s Jzsefnek tnyleg nem lett volna otthona?
A vlasz arnylag egyszer. A gyermeksgtrtnetben ugyanis nem azt olvassuk, hogy ,,Trtnt, mikor megrkeztek'', hanem ezt: ,,Trtnt, hogy mikzben ott tartzkodtak..'' (Lk 2,6). Amennyire jelentktelennek tnik ez a klnbsg, annyira fontos szmunkra. Ez ugyanis kizrja azt, hogy Mria azonnal megrkezsk utn szlt volna, teht azt is, hogy kzvetlen eltte utazott volna Nzretbl Betlehembe. A szveg sokkal inkbb azt sugallja, hogy Mria s Jzsef mr hosszabb ideje Betlehemben tartzkodott, mikor Jzus megszletett. Hogy milyen hossz lehetett ez az id, az idzett szvegbl nem derl ki. Hnapok lehettek.
A bibliai elbeszlsre a npszmlls oldalrl is vetdik fny. Lk 2,1--6 mondja el a npszmllst. Egyiptom homokjbl az satsok folyamn tucatjval kerltek el dokumentumok, amelyeket az ilyen npszmllsnl jegyzkbe vett szemlyek szmra lltottak ki. Ezekbl kitnik, hogy kb. 300 ven t minden 14. vben volt egy olyan npszmlls, amilyet Lukcs emlt. S valszn, hogy az, amelyik Jzsefet s Mrit Betlehembe szltotta, az els volt. A dtummal elltott dokumentumokbl vilgosan ltszik, hogy a npszmlls idszaka is az arats utn volt. S ha ez Egyiptomban vszzadokon t gy volt, a kzeli Palesztinban sem lehetett msknt. Csak Palesztina ghajlata hvsebb, mint Egyiptom, gy az arats kt hnappal ksbb van: Egyiptomban jlius-augusztusban, Palesztinban pedig szeptember- oktberben.
Jzsef ppen annyira nem rlt ennek a rmai knyszerbl fakad utazsnak, mint zsid honfitrsai. ,,Mindenki flkerekedett, hogy sszerassa magt.'' De biztos, hogy nem mindenki egyszerre indult tnak. Mindenkinek szemlyesen kellett megjelennie, hogy a hatsgok az egsz lakossgot szmba tudjk venni. Kszlt mindenki szmra egy szemlylers is, ami a mi tlevelnkhz hasonltott. Valsznleg ez volt az egyik oka annak, hogy Mria elksrte Jzsefet. Jzsefnek azonban ez a knyszer utazs annl nyomasztbb volt, mert azt jelentette, hogy t kellett telepednie Betlehembe. Amint ez a ksbbi 14 ves ciklikus npszmllsok dekrtumaibl kitnik, az llami szervek ekkor talltak alkalmat arra, hogy a vrosba znlst cskkentsk, s gondoskodjanak a mveletlenl maradt fldek megmunklirl. Lukcs kiemeli, hogy Jzsef szlvrosa volt Betlehem, mivel ,,Dvid hzbl s csaldjbl szrmazott''. Valsznleg telke s nmi fldbirtoka is volt itt. Sok nem lehetett, klnben nem vndorolt volna el Nzretbe. tteleplshez azonban nem krt hatsgi engedlyt. Ezrt neki is, mint a tbbi elvndoroltaknak, vissza kellett trnie szletsi helyre, s jra mvels al kellett fognia birtokt. Ezrt kltztt felesgvel, Mrival s egsz mozgathat vagyonval Betlehembe.
Ahogy a npszmlls ideje s a hzassgkts napja kzeledett, Jzsef eltt egyre inkbb megvilgosodott az isteni gondvisels rendelkezse, mely szerint nekik Betlehembe kell kltznik. Mria a hzassguk megktsekor terhessgnek negyedik hnapjnak vge fel jrt. Nem tarthatott mr sokig s nyilvnossgra kerl a tny, hogy terhes, azaz, hogy tiltott idben lett anyv. A Betlehembe val tkltzs vratlanul s elre ki nem szmtottan megmentette Mrit bartninek rosszindulat pletykitl. Betlehem ugyanis nem sokat trdtt ezzel a szegny, Galilebl bevndorl hzasprral: Mria itt nyugodtan megszlhette gyermekt, anlkl, hogy brkinek szemet szrt volna. Az ldozat, amelyet Jzsefnek a csszri rendelet miatt meg kellett tennie, ra lett annak, hogy megrizze felesge becslett.
A Szentrs kzvetlenl a npszmlls s a Betlehembe kltzs utn ezt mondja: ,,Mria megszlte elsszltt fit, plyba takarta, s jszolba fektette, mivel nem volt szmukra hely a szllson'' (Lk 2,7). Az akkori szlsmd szerint az ,,elsszltt'' nem azt a gyermeket jellte, akit a tbbiek kvetnek, hanem jogi kifejezs volt. Azt a gyermeket jellte, ,,aki megnyitja anyja mht''. Ezt a gyermeket meg kellett vltani, mert minden elsszltt az r az egyiptomi kivonuls ta.
Itt viszont az esemnyek eddigi mdon trtn rekonstrulsa fehr folthoz rkezik, amit nem tudunk biztonsggal kitlteni. Hogyan kell rtennk a szllst s a barlangot? Egy olyan kicsi helyen, mint Betlehem, amely radsul a Jeruzslem--Hebron ftvonaltl tvol fekszik, nem volt karavnszerj, amit az irgalmas szamaritnusrl szl pldabeszd felttelez, teht nem volt sokak szmra szlls s fogad. Inkbb, hasonlan a mai kis palesztinai arab helysgekhez, a falu szln egy egytermes pletrl lehet sz, amelyben a helysg frfiai szoktak tallkozni. Ha egy keresked ppen arra jrt, a hz rendelkezsre llt, llatai szmra pedig a kzeli barlangok egyikben tallt berendezett istllt. A jszol nem fbl volt, mert ezt a tli idszakban biztosan flhasznltk volna tzifnak. Inkbb falazott vly lehetett, amelyet az llatok abrakolsra s itatsra lehetett hasznlni. Mivel ezt az istllt senki sem gondozta, s egy tutaz kereskednek sem jutott eszbe, hogy kitiszttsa, valsznleg egsz Betlehem legpiszkosabb helye lehetett.
Ha Mria s Jzsef mr bizonyos ideje Betlehemben tartzkodott, amikor Jzus szletett, hogyan magyarzhat, hogy ez alatt az id alatt nem talltak ms helyet, s hogy ebben a barlangban kellett menedket keresnik? Itt pusztn tallgatsokra vagyunk utalva. Knnyen elkpzelhet, hogy megrkezsk utn elszr a szllst kerestk fl, ami a betlehemi szrmazs Jzsef eltt ismers volt. Valsznleg az volt a szndkuk, hogy itt maradnak addig, amg Jzsefnek nem sikerl valami rendes lakhelyet teremtenie. Ha nem is hzat, ht legalbb egy barlanglakst, amit mg manapsg is tallni Palesztinban. Lehet, hogy tl hamar rkezett meg az ess idszak, s ppen, amikor elrkezett Mria szlsnek ideje, egy utaz vette ignybe a szllst. Mindenesetre ,,nem volt szmukra hely a szllson'', s a szksgtl zve az istllban kellett Mrinak meghznia magt. Ez egy lehetsges magyarzat arra, hogy mirt kellett Jzusnak ezen a helyen szletnie, annak ellenre, hogy Jzsef s Mria mr elbb Betlehemben voltak.
Nem nehz elkpzelnnk, hogy mit csinlt Jzsef Betlehembe rkezsk utn. Nyilvnvalan az volt a szndka, hogy sajt otthont teremt, s munkt keres a sajt szakmjban. Mt 13,55 s Mk 6,3 szerint ,,tekton'' volt, amit ltalban csnak fordtanak. Ez azonban nem egszen helyes. A tekton inkbb egy olyan embert jelent, aki a falvakban szoksos egy-kt helyisges hzak ptsvel foglalkozik, teht ltalnos ptmester. Ezeket a hzakat gy ptettk, hogy a rendszerint kbl felrakott oldalfalakra brdolatlan gerendzatot fektettek, erre gakat raktak keresztbe, s agyaggal tapasztottk a tett. Betlehemben egszen a legjabb idkig a sajtos helyi foglalkozs a kfarags volt. Jzus kvette Jzsef foglalkozst, s beszdeiben gyakran utal r, de soha nem csmunkra hivatkozik, hanem hzptsre, alapokra, szegletkre, teht az ltala is ztt ,,tekton'' mestersg elemeire.
Jzsef Betlehembe rkezsekor, s taln mg utna is hosszabb ideig arnylag kis felszerelssel rendelkez munks volt, akinek gondoskodnia kellett fiatal felesgrl. Vajon ott llt-e is a piacon azok kztt, akik arra vrtak, hogy valaki megfogadja ket? Vagy azonnal mesterknt kezdhetett dolgozni?
Nem a szlets elbeszlsbl, hanem a psztorok trtnetbl tudjuk, hogy Jzus jszaka szletett. Ezek a psztorok nyjaikat jszakra sszetereltk egy akolba, amely Betlehem kzelben, taln a vlgy tls oldaln volt. Egyikk rkdtt, mg a tbbi aludt vagy valamivel szrakozott. Ezeket a psztorokat ltalban jsgos, egyszer, kicsit naiv embereknek kpzeljk el. Ha viszont sszegyjtjk azokat az adatokat, amelyekrl a hagyomny megfeledkezett, egy elkpzelseinktl nagyon eltr kp ll elttnk. Edzett frfiak voltak, akik egsz vben, esben s viharban egyarnt a szabadban voltak, s jszaka is nagyon keveset s knyelmetlen krlmnyek kztt pihentek. Tavasszal minden zldellt, de ahogy mlott az id, gy kellett egyre tbbet vndorolniuk legelt keresve a folyvlgyek s forrsok vidkre, ahol azonban sok veszly leselkedett rjuk. Dvid mesli Saulnak, hogy psztor korban, ha medve vagy oroszln tmadt a nyjra, utnuk ment s meglte ket. Jzus a nyjra tmad farkasokat emlti. Ezekkel mind szmolniuk kellett a psztoroknak.
Ennek a kemny letnek megvoltak a maga ksrtsei is. A psztorok nem a sajt nyjaikat riztk, hanem gazdag parasztokt vagy egy gazdag vrosi embert. Nem tartottk lopsnak, ha egy-egy brnyt a sajt hasznukra megltek. Ha az vi szmadsnl ez kiderlt, kimagyarztk a dolgot. Ezrt ltalban tolvajoknak s megbzhatatlan embereknek tartottk ket. Megtiltottk, hogy brsg eltt tanskodjanak, s egy sorba lltottk ket a rablkkal s gonoszokkal. ppen ezrt keveset rintkeztek a vrosi emberekkel, s helyzetknl fogva bizalmatlanok voltak velk szemben.
A psztorletet egszen kicsi korukban elkezdtk, s ez lehetetlenn tette, hogy tanuljanak s mveldjenek. Ez vallsi letkre is rvnyes volt. Zsinaggt aligha lttak bellrl, s csak nagyon ritkn vetdtek el a jeruzslemi templomba. Sem idejk, sem pnzk nem volt arra, hogy a mzesi Trvny minden elrst megtartsk, nem is beszlve a rabbik egyre gyarapod apr szablyairl. Npk hitnek alapvet tnyeit vallottk: hittk Istent, tiszteltk a templomot, s mindenekeltt vrtak egy szocilis s politikai fordulatot hoz Messist. Valsznleg llandan kszen lltak arra, hogy egy ilyen Messisrt harcba szlljanak.
Jzus szeretettel nyilatkozott a psztorokrl s a psztorletrl. Annl is inkbb megtette ezt, mert az szvetsgben Jahve maga is psztornak nevezte nmagt. Mikor egy angyal a Messis szletst hrl adta a psztoroknak, ez rmhrt jelentett szmukra, s a ,,mennyei seregben'', amely megjelent mellettk, valsznleg mr a hadsereget lttk, amelyet Isten a Messis rendelkezsre fog bocstani. Hogy a Messis Betlehemben szletik, ez megegyezett elkpzelseikkel s vrakozsukkal. Szmukra az sem jelentett klnsebb nehzsget, hogy a leend Messist egy jszltt gyermekben ismerjk fl, jllehet msok meg voltak gyzdve rla, hogy a Messis felnttknt fog megjelenni.
Abban sem lttak semmi problmt, hogy elhiggyk: az Istentl kldtt Messis jszolban fekszik. gy ltszik, hogy a kzelben ez egyrtelm helymeghatrozs volt: azonnal tudtk, hova kell mennik. Nyilvn csak a mr emltett barlangban volt ptett jszol. s ,,sietve elmentek Betlehembe''. Egyikknek, termszetesen a legfiatalabbnak, ott kellett maradnia a nyjnl.
A npi kpzelet gy tudja, hogy a psztorok ajndkokat vittek Jzusnak, s ebben ktsgtelenl igaza van. Akkoriban senki sem lphetett egy nla hatalmasabb el anlkl, hogy valami ajndkot ne vitt volna neki, s a lba el ne tette volna. A napkeleti blcsek is ajndkot hoztak a zsidk jszltt kirlynak. Amikor viszont Saul kirlly lett, ,,nhny semmirekell ember azt mondta: Mit tud ez rajtunk segteni? s nem hoztak neki ajndkot'' (1Sm 10,27), azaz nem hdoltak eltte.
Mikor Mria a psztorok elbeszlst hallotta, nem kerlhette el a figyelmt, hogy Isten ppen a szegnysgket vlasztotta ismertetjell: a psztorok az istllban lv jszolrl ismerhettk fl a gyermeket.
A szentrsi elbeszlsbl tudjuk, hog |