A Szent Kereszt felmagasztalsa
A kereszt a Szent rsban, mr az szvetsg ben is gy mutatkozik meg, mint oltalmaz jel, amelyet Istentl kapott jelknt hordoznak a bnt elutast emberek: „Jrd be az egsz vrost, s jelld meg tau-val azoknak a frfiaknak a homlokt, akik sirnkoztak s bnkdtak a szrnysgek miatt, melyeket benne mvelnek. (…) Utna jrjtok be a vrost s puszttsatok… Akinek azonban kereszt van a homlokn, azt ne bntstok” (Ez 9, 4-6). Az atyk allegorikus exegzisben a kereszt szvetsgi elkpei: az let fja a Paradicsomban (Ter 2,9; Jel 2, 7; 22, 2.14.19), a rzkgy (Szm 21,9; v. Jn 3,14 ), Jkob ltrja (Ter 29,12). A keresztet hordoz Krisztus elkpe Izsk, aki a sajt htn vitte az ldozatbemutatshoz szksges ft (Ter 22, 6), amint Krisztus is hordozta keresztjt, mikor nmagt mutatta be teljesen elg ldozatul az Atynak. A kereszten felldozott Krisztus elkpe a zsidk hsvti brny a. Szmos jvendls utal Jzus kereszthallra, mgis a legismertebbek s taln a legszebbek az n. Ebed Jahve dalok, Jahve Szolgjnak kldetsrl s hallrl, valamint szenvedsnek dvssgszerz hatsrl (Iz 42, 1-4: A Szolga nneplyes bemutatsa s beiktatsa a mennyei udvartarts eltt; Iz 49, 1-6: A Szolga meghvsa n-beszd formjban, Jeremis meghvsra emlkeztet mdon; Iz 50, 4-9: A Szolga vallomsa igehirdet feladatrl s szenvedsrl n-beszd formjban; Iz 52, 13-53, 12: A Szolga engesztel szenvedse, diadala s felmagasztalsa). Ide kell mg vennnk a Zsoltrok Knyvben tallhat jvendlst is (21, 17-19): „Krlvett engem nagy sereg kutya, a gonoszok zsinatja krlfogott engem. tlyuggattk kezemet s lbamat, megszmllhatom minden csontomat. Nznek rm, bmulnak engem, elosztottk maguk kztt ruhimat, s kntsmre sorsot vetettek”. Az jszvetsgben a kereszt a bn s a hall fltti gyzelem helye, a Mennyei Atya irnti fii engedelmessg („Megalzta magt, engedelmes lett a hallig, mgpedig a kereszthallig.” [Fil 2,8]), s szeretet („Nagyobb szeretete senkinek nincs annl, mint ha valaki lett adja bartairt.” [Jn 15,13]), valamint a szeretetbl fakad megbocsts eszkze s kpe („Atym! Bocsss meg nekik, mert nem tudjk, hogy mit cselekszenek.” [Lk 23,34]), s ezltal vlik a Kereszt Fja, a bnbeess fjnak az ellenttv. Az ember a kereszt ltal rszesedik a megvltsban (Ef 2, 14-16; Kol 1,20; 1,14). A grg blcselkedk szmra a kereszt ostobasg, a zsidknak botrny (1Kor 1,18.23; Gal 5,12; Fil 2,8), a meghvottaknak azonban Isten ereje s Isten blcsessge (1Kor 1,18.23; Gal 6,12). Teolgiai rtelemben a kereszt, Krisztus szenvedsnek s keresztjnek vllalst jelent (Mt 10,38; 16,24; Mk 8,34; Lk 9,23; 14,27), hiteles keresztny letnek a foglalata; a szeretetbl vllalt nmegtagads s letnk vgs clja – vagyis az dvssg – szempontjbl kros dolgoktl val elszakadsunk eszkze (Gal 5,24; 6,14); a megrdemelt dicsret s dicsekvs egyetlen irnya (Gal 6,14); az Istennel val egyesls (thezis) eszkze, a keresztny misztika legfontosabb jelkpe (Mt 10,38; Rm 6,8; Gal 2,20; 5,24). Szent Kereszt felmagasztalsnak nnepn, az orthodox keresztnyek nem a holt fa, mg kevsb az egykori kivgzeszkz eltt borulnak le, hanem a szeretet egyetemes, isteni jele eltt ( v. 1Jn 3,14), amely az rkk l Isten Fia, s az elevent Lelknek transzcendens hatsa folytn az sszes kegyelem kzvettje, az Isten fel nyitottan s az isteni szeretetet elfogadottan kzeled lleknek. A kereszt az a k, amely szilrdsgot ad s megtart, vagy rzuhan az emberre s sszetri t, minden egyn letnek megfelelen. Ezen utbbi emberekre mondja Szent Pl Apostol, hogy k „Krisztus keresztjnek az ellensgei” (Fil 3,18). Ikonogrfiai s patrisztikus szempontbl a Keresztrl a kvetkezket mondhatjuk. A keresztrl, mint jelrl – amelyet az apologtk burkoltan a hajrbocban, a brdban, az ekben s egyb eszkzkben vltek felfedezni – mr rszben emltst tettnk. Ez a jel rsze lett a klnbz liturgikus cselekmnyeknek s szentsgeknek, bven elg csupn a keresztvetsre gondolni, tovbb arra, hogy milyen nagy ert tulajdontottak a kereszt jelnek az els szerzetesek s remetk. Arrl azonban mg nem beszltnk, hogy hogyan vlt a kereszt a kultikus tisztelet trgyv, s hogyan vlt a leggyakoribb keresztny jelkpp, annak ellenre, hogy a keresztrefeszts jelenetnek az brzolst az keresztny korban elkerltk. Egszen az V-VI. szzadig, a rajzolt , ill. festett keresztet illette meg az elssg, a plasztikai alkotsok csak ksbb jelentek meg. Ennek pedig az az oka, hogy a festett keresztet nem kifogsoltk a pognyok sem, szmukra inkbb a kereszt tisztelete jelentett problmt. A Domotilla-katakomba freskjn, mr keresztny szimblumknt jelenik meg a festett kereszt. Mint mr emltettk, a kereszt jelnek ikonogramja mr eleve adva volt a krnyez vilgban – elssorban mint kozmikus szimblum – az keresztny iratok pedig, a grg Tau (T) betvel hozzk kapcsolatba a kereszt lthat alakjt, mint ahogyan azt teszi a Barnabs-levl (II. sz. k.): „Mivel azonban a 'tau'-ban a kereszt a kegyelmet jelkpezi, hromszzat is (T=300) mond” ( III.232.). Ltszlag a kls hasonlsg az, ami az egybevetst szolglja, ez azonban nem ad magyarzatot a kereszt s a tau kapcsolatra. Azt mindenesetre tudjuk, hogy a zsid qumrani kzssg tagjai az eljvend messisi kor kzssghez tartoznak tartottk magukat, s maghoz a kzssghez val tartozs jele volt a tau, amelyet Ezekiel Prfta ltomsban egy angyal tesz a kivlasztottak homlokra: „…jelld meg tau-val azoknak a frfiak a homlokt…” (Ez 9,4). A Jelensek Knyvben pedig ugyanezt a jelenetet talljuk: „Ne rtsatok a fldnek s a tengernek, sem a fknak, amg meg nem jelljk homlokukon Istennk szolgit!” (Jel 7,3); a 14,1-ben pedig a vlasztottak a homlokukon viselik a Brny s a Brny Atyjnak a nevt. Hermsz Psztor ban (I. sz. vge – II. sz. eleje), a „nv” viselsrl beszl: „Ha csak magt a nevet veszed fel, mit sem hasznl neked. Ezek a szzek Isten Finak eri. Ha a nevet magadra veszed, de az ltzetet mr nem viseled, akkor hiba vetted magadra a nevet” (O III.345.). A „felvenni a nevet” ill. „hordani a nevet” kifejezsek nagy hasonlsgot mutatnak az Evangliumok kifejezseivel: „…aki nem veszi fel keresztjt…” (Mt 10,38); „…aki nem hordja keresztjt…” (Lk 14,27). Itt a kereszt gy szerepel, mint a rla elnevezetteknek tudatos letformja, ami a megpecstels nek a kvetkezmnye. A Didach ban (II. sz.) ezt olvashatjuk: „Szent Atynk, hlt adunk neked Szent Nevedrt, melynek strt szvnkben ttted fel…” (O III.98.). Ez a mondat pedig a Szent Jnos Evangliumban olvasottakhoz hasonlt: „…s az Ige testt lett s kzttnk lakozott…” (eskhnwsen en hmin = kzttnk, bennnk storozott) (Jn 1,14). Vilgos teht az sszefggs a pecst , a kereszt , a jel , a nv s az Ige kztt. A homlokra rajzolt kereszt, az egyik legsibb keresztny jel, amelyet Nagy Szent Vazul A Szent Llekrl c. mvben a szbelileg hagyomnyozott apostoli eredet gyakorlatok kz sorolt: „Az Egyhzban rztt rendelkezsek s igehirdetsek kzl nmelyek rott hagyomnybl, msok a misztriumban hagyomnyozdtak rnk az apostoli igehirdetsbl, ezek mind egyforma rvnyek az istentisztelet szempontjbl. (…) Pldul, hogy az elst s legfontosabbat emltsem, a kereszt alakjval jelljk meg azokat, akik Urunk Jzus Krisztus nevben remlnek, s ki tantotta ezt neknk rsban?” ( VI.145.). A II. szzad vgrl szrmaz Aberkiosz-felirat gy beszl a keresztsgi jelrl, mint ragyog pecst rl. A IV. szzad vgn arrl tanskodik Quodvultdeus, hogy a katekumenek homlokt is megjelltk kereszttel, Krisztus irnt val elktelezettsg jeleknt: „Mg nem szlettek jj a keresztsg ltal, a kereszt jele ltal azonban mr megfogan bennetek az Egyhz” (De symbolo, 1,1). A kereszttel val megjells a tbbi szentsgnek is rszv vlt, thatotta a mindennapi keresztny letet, ahogyan errl Aranyszj Szent Jnos is r: „A kereszt ltal kapjuk a keresztsget, a kereszt ltal trtnik a kzfelttel. ton, otthon, mindentt nagyon j a kereszt, dvssges fegyverzet, legyzhetetlen pajzs a dmonok ellen” (Hom. in Phil. III.13.). Amint az a kereszt, amelyet a keresztsgben kaptunk, Jzus Krisztus irnti elktelezettsgnk jele, gy minden keresztvets is erre az elktelezettsgre emlkeztet, teht a keresztnek dmonz er is tulajdonthat. Egyszer, egy dmonidzs kzben a hitehagyott Julianusz csszr annyira megijedt, hogy rmletben a kereszthez folyamodott, amint azt Teolgus Szent Gergely is megjegyzi: „(Julianusz csszr) az si gygyszerhez folyamodott, a rmsgek kzepette keresztet vetett, gy tette menedkv azt, amit ldztt” (O VI.327-328.). Thaumaturgosz Szent Gergely egy pogny templomba belpve a kereszt jelvel tiszttotta meg a levegt a dmonoktl (Georgius Nysses: Vita Georgii Thaumaturgi, PG 46;916A). Teht a kereszt, dmonz ereje miatt, a hall utn is vdi a lelket, amikor tszeli a levegeget, a dmonoknak a lakhelyt. Ezt tmasztja al, hogy a IV. szzadban a szerzetessg mr dmonz ert tulajdontott a keresztnek, amelyre pldt tallhatunk Nagy Szent Athanasziosz Szent Antal lete c. mvben. Amphilokhiosz A bns asszonyrl ( PG 29;62) c. mvben sz esik a gazdrl, aki kereszttel megjelli nyjnak juhait, hogy felismerje vit. Mivel az sszes, a kereszt jelt emlt szveg kapcsolatban van az Ez 9,14-el, nyilvnval, hogy magnak a keresztnek eszkatologikus vonatkozsa is van. Az Evangliumokban maga Krisztus beszl errl az eszkatologikus jelrl: „Akkor majd feltnik az Emberfinak a jele az gen s jajgatsba tr ki a fld minden npe, mert megltjk az Emberfit, amint eljn az g felhin nagy hatalommal s dicssggel” (Mt 24, 30-31; Mk 13, 24-32; Lk 21, 25-33). Itt a kereszt, mr az eszkaton, a vgid jele. Az apokrif Pter-evanglium ban a kvetkezket olvashatjuk: „Azon az jszakn, amelyre felragyogott a vasrnap, s amikor a katonk kettesvel rkdtek vltakozva, hatalmas hang hangzott a mennyben, s lttam a megnylt egeket s kt frfi jtt le, akik nagy fnyessgbe ltzttek voltak, s kzeledtek a srhoz. A sr ajtajhoz tmasztott kszikla magtl oldalra hengeredett s megnylt a sr s mindkt ifj bement. A katonk ezt ltva felbresztettk a szzadost s a vneket, amikor elbeszltk amit lttak, ismt lttk, hogy hrom frfi jn ki a srbl, s az egyiket kzen fogva vezeti a msik kett, s a kettnek a feje az gig rt, akit azonban kzen fogva vezettek, annak feje fellmlta az egeket. S hang hallatszott a mennybl, mely ezt mondta: 'Prdikltl a megholtaknak?' Hallatszott a vlasz a keresztrl: 'Igen!'” (O II.266.). Maga a rszlet mr csak kora miatt is figyelemre mlt (II. sz. kzepe), de tartalma miatt mg inkbb, hiszen arra hvja fel figyelmnket, hogy milyen szoros kapcsolatot lttak mr a korai keresztnyek Krisztus Szemlye s Krisztus Keresztje kztt. A Kereszt szinte helyettesti Krisztus Szemlyt, mert beszl s vlaszol az Atya krdsre. A szr vrtanaktk szerint a keresztnyek gylekezsi helykn a terem Kelet fel nz falra keresztet festettek (pixerant) s a falra festett kereszt eltt napjban htszer imdkoztak. A pognyok ezt gy rtelmeztk, mintha a keresztnyek a keresztet imdnk. A keresztnyek erre azt vlaszoltk, hogy nem magt a keresztet imdjk, hanem Azt, Akit arra felfesztettek. Annyi egszen bizonyos, hogy a kereszt falra festsnek s magnak az imdkozs irnynak kze lehetett egymshoz. A keresztels szertartsban megtrsknek kifejezseknt az Egyhz mind a mai napig Kelet fel fordtja a katechumeneket (jellteket). Megoszlik a vlemny a kutatk kztt abban a krdsben, hogy magnak az imdkozs irnynak a meghatrozsra kerlt-e az oltrra a kereszt. IV-V. szzadi szr szvegekben tallunk erre vonatkoz utalsokat, s az is biztos, hogy mr a IV. szzadban is ltezett a Szent Keresztnek kultusza, amit Szent Konstantin csszr, s desanyja, Szent Helna pldja is bizonyt. A szintn a II. sz .-bl val Martyrium Petri , mr polemizl az anyagi kereszt hasznlatval. Vrtansga eltt Pter, elmondja az dvrend lnyegt s beszdben gy rtelmezi a keresztet, mint beteljeslst, amely lnyegtelenn teszi a lthat dolgokat: „Krisztus keresztjre kell mennem, ez a kereszt a kifesztett Ige, az egy s egyetlen, amelyrl a Llek mondja: Mi ms a Krisztus, mint Ige s Isten hangja (visszhangja)? Az Ige a fggleges szra, a visszhang a vzszintes szra, az emberi termszet. A szg pedig, amely kzepn a fggleges s vzszintes szrat sszetartja, az az ember megtrse s bnbnata”. Fontos mozzanat, hogy itt mr arrl a szgrl beszl, amely magt a keresztet tartja ssze. Ily mdon a kereszt itt mr szimblum. Az egy s az egyetlen az Ige szellemi termszett jelli, amely termszet nem sszetett, ezrt romolhatatlan (ti. nem „tud” sztesni sszetevire). A kereszt, a lthatatlann, a szellemiv vls eszkze. Hasonl gondolatokat tallhatunk Antichiai Szent Igncnl is a Filippiekhez, ill. a Rmaiakhoz rt levelben ( III.187. s 181.). Ahogyan az Ige s a visszhang, azaz a szellemi termszet s a testi termszet viszonyul egymshoz, gy arnylik az igazi imdsi forma s a lthat kereszt tisztelete egymshoz. Az imds egszen szellemi termszet a Martyrium Petri szerint, azrt utastja el gymond, a lthat kereszt tisztelett. Ltomsokban sokszor gy jelenik meg a kereszt, mint fnyes kereszt, melynek nyomban egy szp ifj jr, aki a vgn Pl apostoll vltozik. A sugrz keresztet, amely a keleti falon jelenik meg, Aranyszj Szent Jnos hosszan mltatja: „Senki se szgyellje teht dvssgnk tiszteletremlt jelkpt, legnagyobb javunkat, amely ltal lnk, vagyunk. gy viseljk Krisztus Keresztjt, mint koszort! Minden ltala teljesedik rajtunk. Amikor jjszletnk, ott van a kereszt. Amikor a misztikus eledellel tpllkozunk, a kzfelttelnl, s brmi mst vgeznek, ott van mindentt neknk a gyzelemnek ez a jelkpe. Ezrt mennyi buzgalommal rajzoljuk azt a falakra, a kapukra, ajtkra, homlokunkra, vssk elmnkbe. Ez dvssgnk, egyetemes megvltsunk, Urunk irntunk val irgalmassgnak a jele. Mert mint brnyt vittk lelsre. Amikor keresztet vetsz, gondolj a kereszt egsz tartalmra, oltsd ki a haragot s minden szenvedlyt! Amikor keresztet vetsz, tltse el bizodalom elmdet, szabadtsd meg a lelkedet! Hiszen tudod, hogy ki szerezte meg neknk a szabadsgot. (…) Nemcsak ujjunkkal kell azt rajzolni, hanem mindenekeltt teljes hittel kell azt bevsni akaratunkba. s ha gy rajzoldik ki szemed eltt, akkor nem kpes megllni eltted a tiszttalan dmon, mert ltja azt a kardot, amely lecsapott r, ltja a trt, amely hallosan megsebestette” (In Matth. hom. 54,4). Szmos szerz, a fny-kereszt mgtt a menorah (htg gyertyatart) alakjt vli felfedezni, s ennek mdostott formjt ltja a sugrz keresztben. A kereszt hatrt is jelenthet az immanencia s a transzcendencia kztt, mint ahogyan Alexandriai Kelemen rtelmezsben a Paidegogos c. mvben (II,20; III,12. [GCS 12;172 s 283.]). Az dvzltek letben nagyobb szerepe van a fnynek, a gyertyatartnak; a mg fldi zarndoktjt jr ember szmra azonban a kereszt a hatr a rgi s az j kztt. Lyoni Szent Ireneusznl a kereszt, mint dvtrtneti mozzanat jelenik meg, elssorban „fa”-knt emlegeti, de nla is kozmikus jelentsge van, akrcsak Jusztinosznl. Az apostoli igehirdets feltrsa (II. sz.) c mvben gy r: „ maga a mindenhat Isten Igje, aki lthatatlan jelenltvel eltlt mindent ebben az egsz vilgban, s krlfogja hosszsgt s szlessgt, magassgt s mlysgt, mert Isten Igje ltal rendez el s kormnyoz mindent, Isten Fia bennnk van keresztre fesztve, mert a kereszt alakjt rnyomta a vilgra, hisz amikor lthatv lett, ki kellett nyilatkoztatnia ennek a vilgnak rszesedst keresztrefesztsben azrt, hogy lthat formja ltal megmutassa miknt munklkodott a lthatn…” ( VIII.595-596.). Ksbb, a IV. szzadban Jeruzslemi Szent Krillosz katekziseit mr teljes mrtkben thatotta a kereszt szimbolizmusa, s Constantius csszrhoz rt levelben (351) beszmol a Jeruzslem fltt megjelent fny-keresztrl ( Opera omnia, 250.). Nla, Jzus Krisztus trtnelmi Keresztje az alapja mindennek, ami Jeruzslemhez kapcsoldik. Aranyszj Szent Jnos fentebb idzett homlia-rszletben is a kereszt „csak” eszkz, amely megnyitja a Mennyei Szentlyt. Szent Jnos az apsis szt hasznlja, amely azt a szokst tkrzi, hogy a templomok apsisba keresztet festettek, ill. raktak ki mozaikbl, hiszen az apsis az g megjelentse volt a templomban, az a hely, ahol megnylik az g, ahol alszll a Mennyei Jeruzslem. A keletelt templomoknl (vagyis ott, ahol a templom apsisa Kelet fel nz) ez megfelelt a hagyomnyos imdkozsi irnynak is (Az Ortodox Egyhzban mind a mai napig megrizte a templomok kelet fel tjolsnak hagyomnyt, mg nyugaton, ezt manapsg mr nem tekintik fontosnak, mint ahogy erre tbb nyugati liturgikus szakember is felhvta a figyelmet, eredmnytelenl [lsd pl. Louis Bouyer, Architecture et liturgie, CERF, Paris 1991]). Valsznleg a keresztnek – mint jelkpnek – a hasznlatt s az ima Kelet fel fordul irnyt az els keresztnyek eszkatologikus remnyvel magyarzhatjuk, mivel onnan vrtk Krisztus msodik eljvetelnek elfutrt, a Szent Kereszt megjelenst. Ez lehetett a kzs alapja annak a tnynek, hogy a Szentsgek kiszolgltatsakor kereszt-signaculumot hasznltak s a keleti falra felfestettk a Szent Keresztet. A Szent Kereszt a liturgikus hagyomnyban. A liturgikus hagyomny – mint mr emltettk – szeptember 14-n nnepli a Szent Kereszt felmagasztalsnak az nnept. Br az Egyhz si hagyomnya szilrdan lltja a Szent Kereszt megtallsnak trtnelmi httert, mgis sok jkori trtnsz – fleg nyugaton – szkeptikusan fogadja ennek hitelessgt. Az ortodox keresztnyek azonban nem azonosulnak az ilyen nzetekkel, s az nnep nevben szerepl felmagasztals t azonostjk az idtlen dicstssel. Az egyik legsibb s legelterjedtebb ikonon a Feltmads templomt jelkpez ptmny eltt a jeruzslemi pspk, Szent Makariosz ll, aki kezben tartva – kt diaknus segdletvel – magasra emeli a megtallt Szent Keresztet. A kp bal oldaln, koronval a fejkn, Szent Konstantin s Szent Helna lthatk, a jobb oldalon pedig, a Szent Kereszt erejnek tulajdontott valamelyik csodt brzoljk. A Szent Kereszt a liturgikus kltszetben. A liturgikus kltszet gy nnepli a Szent Keresztet, mint magt Krisztus szemlyt. Olyan tulajdonsgokkal ruhzza fel a Szent Keresztet, s olyan hasonlatokat alkalmaz vele kapcsolatban, amelyek csak Jzus Krisztus Szemlyre rvnyesek. A Kereszt, gy Krisztus valsgos ikonjv, kpmsv vlik: „h klns csoda! A keresztnek szlessge s hossza egyenl az gboltval, mert isteni kegyelemmel megszenteli a mindensget. ltala gyzettek le a barbr npek, ltala szilrdult meg az uralkodk jogara. h isteni lpcs, teltalad feljutunk a mennybe, nekekben magasztalva Krisztus Urunkat” (Hymnologion I. p. 236). A kvetkez dicsreti sztichira, amelyet a Hajnali istentiszteleten hangzik el, az Isten s az ember kztti kapcsolat helyrelltst nem csupn Krisztusnak, hanem Krisztusnak s Krisztus Keresztjnek egyttesen tulajdontja: „Ma megjelenik az r keresztje, s a hvk szeretettel fogadjk, s gygyulst nyernek llekben s testben, minden ertlensgtl. Cskoljuk meg rmmel s flelemmel! Flelemmel, mint mltatlanok bneink miatt, rmmel az dvssgrt, amelyet nyjt a vilgnak, a rszegezett Krisztus Urunk, aki a nagy irgalom” (uo. p. 236). A hajnali istentisztelet csodlatos s egyik kzponti mozzanata a Szent Kereszt eltt hdols. A hvek sorba llnak, s alzattal leborulnak a Szent Kereszt eltt, majd megcskoljk azt, mintha magt Jzust cskolnk meg, mikzben neklik a Kereszthdolsi sztichirk at: „Jertek hvk, hdoljunk az letetad keresztfnak, amelyen Krisztus, a dicssg Kirlya, kezeit nknt kitrva, flemelt bennnket a hajdani boldogsgba, melytl egykor az ellensg gynyr ltal megfosztott, s Isten szmztteiv tett minket. Jertek hvk, hdoljunk a keresztfnak, amely ltal mltk lettnk sztzzni a lthatatlan ellensgek koponyjt. Jertek npek minden nemzetsgei, nekekkel tiszteljk az r keresztjt: rvendezz h Kereszt, az elesett dm teljes megvltsa; benned bszklkednek hsges kirlyaink, kik a te erddel hatalmasan leigztk Izmelnek npt. Tged flelemmel cskolunk mostan mi keresztnyek, s a rd szegezett Istent dicstjk, mondvn: Urunk, aki a keresztre feszttettl, irgalmazz neknk, mint jsgos s embereket szeret” (im. p. 237).
|